Find det rigtige budget i AdWords

Når vi gennemgår en AdWords konto for vores kunder, ser vi ofte at budgettet er forholdsvis lavt – det betyder at annoncerne ofte stopper med at blive vist i løbet af dagen. Det kan være en rigtig skidt ting, for du risikerer dermed at dine annoncer ikke bliver vist for dine potentielle kunder.

Når vi spørger vores kunder, hvorfor deres budget er så lavt (nogle gange 25-75 kroner om dagen) siger mange, at de er bange for at bruge for mange penge på Google AdWords. Dét kan vi sagtens forstå!

Men har du nogensinde regnet på, hvor meget du kan bruge på Google AdWords?

Du kommer ingen vegne uden konverteringssporing

Hvis du endnu ikke har opsat konverteringssporing på dine AdWords kampagner, så er det med at få det gjort – for det er den direkte vej til at finde ud af, om du bruger for mange eller for lidt penge på dine AdWords.

Du kan læse mere om hvordan du opsætter konverteringssporing her.

Hvad koster en kunde?

For at kunne beregne om du bruger for mange eller for lidt penge på dine AdWords skal du forholde dig til følgende parametre:

  • Hvor mange salg lukker du – dvs. hvor mange kunder får du f.eks. på 10 henvendelser? Er det 1, 5 eller 8?
  • Hvad tjener du i gennemsnit pr. kunde – hvad er en gennemsnitsordre på og hvad er dit dækningsbidrag?

Lad os antage at du er en dygtig sælger og lukker 7 ud af 10 henvendelser – så får du 70% af alle ordre. En gennemsnitsordre er på 1900 kroner og dit dækningsbidrag er på 30%. Det betyder at du i gennemsnit tjener 570 kroner pr. ordre.

Det betyder, at hvis du får 10 henvendelser, så tjener du 3.990,- kroner. Nu kan vi så bruge denne oplysning i dit daglige budget – for nu er det blot et spørgsmål om, hvor mange konverteringer du har pr. uge.

Sådan beregner du dit daglige budget

Hvis du har 15 henvendelser om ugen, betyder det (med ovenstående tal), at du vil få 10,5 ordre i hus om ugen. Det ganger vi med værdien af dit gennemsnitskøb og får så 5.985 kroner.

Det betyder at du reelt set tjener 855 kroner om dagen. Nu er det jo ikke en god idé at bruge alle pengene på Google AdWords, men det giver dig en idé om, hvad du rent faktisk kan bruge på AdWords. Afsat måske en tredjedel eller halvdelen – og hold så godt øje med om antallet af konverteringer stiger eller falder.

Fik du læst vores tidligere blogindlæg med 10 tips til AdWords optimering? Måske kan du finde nogle guldkorn i dét også.

Leave a Reply