Sådan finder du gode søgeord

Gode søgeord er noget af det vigtigste i Google AdWords! For mange eller for få søgeord kan give et dårligt resultat, og det kan være svært at finde de helt rigtige søgeord.

Men gudskelov findes der værktøjer der kan hjælpe dig med dette! Vi har samlet tre meget nyttige værktøjer som vi også bruger i vores hverdag.

1. Google Keyword Tool (aka Søgeordsværktøj)

Google har udviklet et særdeles godt søgeordsværktøj, som du finder under “Værktøj og Analyse” – det hedder Søgeordsværktøj (på engelsk Keyword Tool).

Det er her hvor du kan skrive dine søgeord ind og se, hvor meget trafik der er på disse (estimeret!). Her har jeg f.eks. skrevet fire søgeord som relaterer sig til Google AdWords:

Keyword tool

Der findes, som du kan se, mange søgninger på ordene “adwords” og “google adwords” – mens der er lidt færre på ordene “adwords optimering” og “adwords opsætning”.

Under de fire søgeord jeg har valgt kommer Google så med nogle forslag som (i mere eller mindre grad) relaterer sig til dette. De kan også vise dig det der hedder “Annoncegruppeidéer”, som er Googles forslag til hvordan du kunne opdele dine annoncer. Det er ikke altid den mest optimale opdeling, men du kan udfolde disse annoncegrupper og se eksempler som knytter sig til din søgning.

Notér evt. alle dine idéer til keywords/søgeord ned i et Excel regneark – dem kan du nemlig bruge i det næste værktøj…

2. Ubersuggest

Du har sikkert oplevet at når du søger på Google, så kommer den nogle gange med nogle forslag (suggestions) til hvad du også kan søge på:

Google suggest

Det er en rigtig god idé til hvad man også kan søge på – og egentlig kunne vi have gjort det til et værktøj for sig selv… men der findes faktisk noget der er endnu mere genialt: Ubersuggest.org

De kalder det selv for “Google Suggest på steroider” og med rette – for det kan dælme lave nogle forslag som du kan bruge som inspiration – se bare hvad den foreslog på min AdWords søgning:

Ubersuggest

Ikke mindre end 380 forskellige forslag til, hvad der ellers kunne blive søgt på. Her ser du et meget lille udpluk:

Ubersuggest - adwords forslag

Ubersuggest har en funktion, så du kan kopiere alle (380 i mit tilfælde) søgeord ud i din udklipsholder – og så kan du bruge dem i Google Keyword Tool – så begynder det at blive sjovt:

Keyword tool - efter ubersuggest

Nu kan jeg begynde at overveje hvorvidt jeg skal lave nogle annoncegrupper på f.eks.:

  • AdWords tool
  • AdWords kupon
  • AdWords kursus
  • AdWords hjælp
  • etc…

Jeg har med andre ord mulighed for at nedbryde mine søgeord og lave flere målrettede kampagner. Kan det blive meget bedre? Ja – for nu går vi lige tilbage til Google og krydrer det hele lidt…

3. Google relateret søgning

Når du søger på Google, vil du opleve at den i bunden (eller i højre side) foreslår nogle relaterede søgninger. Det er Google’s eget forslag på søgninger som kunne relatere sig til lige netop dét du søger.

Her har jeg f.eks. skrevet Google AdWords ind i søgefeltet og Google foreslår følgende:

Google relaterede søgning

Hvis jeg nu lige tager disse og smider ind i Keyword Tool’et så vil jeg få endnu flere bud på hvad jeg kunne bruge som søgeord… os sådan forsætter det, nærmest i det uendeligt.

En generel konklusion

At finde de rigtige søgeord fra starten kan være alt afgørende for om du får succes med dine Google AdWords! Derfor bør du sætte god tid af, inden du kaster dig over selve oprettelsen af dine annoncer.

For hvis du bruger de tre værktøjer herover inden du opretter dine annoncer, så bliver det en meget struktureret oprettelse – og ikke bare efter hvad du selv mener kunne være godt at bruge som søgeord. Samtidig vil det give dig muligheden for at opdele dine kampagner i flere annoncegrupper – og hvem ved… måske give dig inspiration til nye forretningsområder!

Har du brug for hjælp?

Hvis du synes at det jeg netop har skrevet virker uoverskueligt, så lad os hjælpe dig med at komme godt i gang med AdWords. Send mig dit navn og dit nummer herunder:

Få hjælp til at komme igang med AdWords

Udfyld kontaktformularen og lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig godt i gang med Google AdWords

Dit navn

Din e-mail

Dit telefon nr.

Din besked

Leave a Reply