Sådan kan du spare på dit AdWords budget

I sidste uge skrev vi om, hvordan du sætter dit rigtige AdWords budget op. Men det gav faktisk et par spørgsmål til om vi ikke havde nogle tips til, hvordan man kan optimere sine AdWords kampagner, hvis man ikke lige har råd til at skrue budgettet op.

Og der er faktisk et par ting du kan gøre, for at optimere dine kampagner så du får et godt udbytter ud af et relativt lille AdWords budget.

Google søgenetværk og displaynetværk

Én af de første ting du kan kigge på er, om du har slået Displaynetværk til under “Netværk” på dine kampagneindstillinger. Hvis du ikke har haft det optimale antal konverteringer på disse, så slå den fra. Du kan også overveje at slå “søgenetværk” fra – det betyder reelt set at dine annoncer kun vises på Google.dk!

Valg af de rette søgeord

Som vi tidligere har været inde på omkring udvælgelsen af søgeord, så er det her du kan bruge lidt tid på at finde de helt rigtige søgeord. Og igen vil det hjælpe hvis du har sat konverteringssporing op – for så kan du rent faktisk se, hvilke søgeord der konverterer og hvilke søgeord der ikke konverterer!

Du kan godt overveje at slå de søgeord fra der ikke konverterer, men du skal ikke være for hård i denne vurdering.

Når budgettet er lille kan det være en god idé at fokusere på brand-søgeord, altså produktnavne. Nogle gange er disse billigere end søgeord som knytter sig til produktkategorien og det viser sig ofte, at søgninger på brands har en langt højere konverteringsrate end andre søgninger.

Dog skal du lige bemærke, at hvis du i forvejen ligger nummer 1 på søgningen på netop dette brand, så vil det forsat være en god idé at fokusere på en AdWords kampagne her – for en undersøgelse udført af Google viser, at selv med en placering på førstepladsen i de organiske resultater, så giver en AdWords kampagne 50% mere trafik. Slår du kampagnen fra, får du ikke disse 50% via de organiske resultater!

Mens vi er ved søgeordene, kan det være en god idé at kigge efter negative søgeord – dem kan du læse lidt mere om i vores artikel omkring tips til daglig AdWords optimering.

Geografisk målretning

Hvis du vil skrue lidt ned for budgettet, kan du overveje noget så simpelt som at indskrænke det geografiske område, som dine annoncer vises i. Brug funktionen under Kampagneindstillinger til dette og se visuelt hvor du vil ramme og hvor mange personer du rammer.

Dage og timer

Du har rent faktisk mulighed for at begrænse visningen af dine annoncer til ugedage og klokkeslet. Hvis du f.eks. ved, at du aldrig får ordre i weekenden, kan du simpelthen stoppe visningen af dine annoncer disse dage. Eller vælge at annoncerne ikke skal vises mellem kl. 23.00 og kl. 7.00.

Du finder “Annonceplanlægning” (som funktionen hedder) hvis du vælger indstillingerne for “Alle online kampagner” og finder fanen med navnet “Annonceplanlægning”.

Prøv at arbejde med de fire råd herover og se, om dit udbytte bliver større eller mindre – måske er en sænkning af dit AdWords budget ikke det rigtige for dig?

Gennemgang af AdWords konto

Udfyld kontaktformularen og få et gratis tilbud

Dit navn

Din e-mail

Dit telefon nr.

Din besked

Leave a Reply